5 listopada 2017

178# Corolla, zdjęcia i futbol czyli "Wróć, jeśli masz odwagę" *Przedpremierowo*

Informacje:
Autor: Estelle Maskame
Oryginalny tytuł: Dare to Fall
Polski tytuł: Wróć, jeśli masz odwagę
Wydawnictwo: Feeria Young
Liczba stron: 352
Cena: 34,90 zł
Polska premiera: 08.11.2017










Życie jest nieprzewidywalne. Wystarczy jedna chwila, by wszystko rozsypało się jak domek z kart. Jak uporać się z żałobą i bólem na dnie serca? Czy odcięcie się od przeszłość, jest możliwe?


MacKenzie jest w ostatniej klasie liceum. Po szkole chodzi do pracy, a potem spędza czas z dwoma najlepszymi przyjaciółmi - Willem i Holdenem. Przed rokiem, była blisko z rodzeństwem Hunterów, jednak po tragicznym wydarzeniu które spadło na Danielle i Jadena, ich relacja znikła. Teraz wszystko ma szansę wrócić na normalne tory - jednak nie będzie to proste.

Estelle Maskame zrobiła w Polsce furorę trylogią DIMILY. Osobiście nie mogę nazwać się fanką historii Eden i Tylera. Czytałam jedynie pierwszy tom który nie przypadł mi do gustu. Postanowiłam dać szansę nowej książce autorki - oczekiwałam czegoś niezobowiązującego, idealnego na zrelaksowanie się po szkole, do przeczytania i zapomnienia. Zostałam jednak miło zaskoczona.

Historia wciągnęła mnie od pierwszych stron. Autorka posługuje się lekkim piórem i plastycznym językiem. MacKenzie to ciekawa bohaterka i nie jest tak irytująca, jak potrafią być inne główne postacie żeńskie w literaturze dla młodzieży. Rok temu, popełniła swego rodzaju błąd i stara się go naprawić. Jaden Hunter z kolei nie wyróżnia się na tle książkowych chłopców. Zabawny, przystojny - zdaje się nie mieć żadnych wad. Jego relacja z MacKenzie była jednak interesująca. Z uśmiechem na ustach obserwowałam jej rozwój i mocno im kibicowałam.

Lękam się tego, bo znam ból wynikający z utraty kogoś bliskiego; wiem, jak straszliwy wpływ na ludzi może mieć żałoba i jak bardzo ich zmienia. Wiem to, bo widziałam, jak zmieniała nas.

Autorka porusza w książce bardzo poważne tematy, które zostały wplecione w świat nastolatków - z pozoru bezproblemowy. Estelle Maskame pokazała jak strata i żałoba potrafią wpłynąć na życie człowieka. Zagłuszanie bólu na różne sposoby by przetrwać kolejne dni. Bezradność bliskich osób która w pewien sposób staje się przyzwoleniem na wyniszczanie samego siebie. Pomiędzy lekkimi i zabawnymi wątkami, typową opowiastką o miłość, przewijają się problemy i dylematy. Książka skłania do myślenia, ale pozwala również się pośmiać i odetchnąć - autorka połączyła ze sobą kilka funkcji, które razem tworzą zgraną całość.

- Bo ci, których w życiu tracimy, nie chcieliby, żebyśmy byli nieszczęśliwi, prawda? - pyta

Wróć, jeśli masz odwagę to wciągająca historia do przeczytania "na raz". Pozwala się odprężyć ale i skłania do dygresji na pewne tematy. Książka ma bardzo otwarte zakończenie, jednak moim zdaniem idealne. Słodko - gorzkie. Jeżeli cenicie trylogię Maskame, nie mam wątpliwości, że jej nowa historia przypadnie wam do gustu. Tym, którzy nie mieli do czynienia z twórczością młodej autorki, mogę polecić Wróć, jeśli masz odwagę. Z jednej strony powieść nie jest niczym odkrywczym - ale z pewnością to godna uwagi pozycja.

Moja ocena to: 7/10

Macie zamiar sięgnąć po tę historię?
Mieliście do czynienia z twórczością Estelle Maskame?
Koniecznie dajcie mi znać w komentarzach <3
Zaczytanego!
Charlotte

Za książkę, serdecznie dziękuję wydawnictwu Feeria Young

4 komentarze:

  1. Seria DIMILY bardzo mi się podobała i niedługo mam nadzieję przeczytać te ksiązkę <3

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam serię Dimily, ale mój problem z nią jest taki, że podobała mi się, a z drugiej strony męczyła mnie. Szczególnie tym, że w każdej części był jeden schemat i działo się prawie to samo. Jednak ogólnie oceniłam ją dobrze i wiedziałam, że z pewnością sięgnę po inne książki autorki. Dlatego też "Wróć, jeśli masz odwagę" bardzo chcę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam DIMILY, które bardzo mi się podobało. Może pierwszy tom nie powala na kolana, ale drugi moim zdaniem jest świetny. A tę ksiązkę mam oczywiście w planach :) Już nie mogę się doczekać aż się do niej dorwę ;]

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku

Jeśli masz inne zdanie na temat, o którym piszę lub po prostu chcesz podyskutować, zostaw komentarz - będzie mi miło!